حضور مرکز آزفای دانشگاه الزهرا (س) در دومین نشست مراکز دانشگاهی فعال در زمینه آموزش زبان فارسی
امتیاز:
در روز دوشنبه مورخ 1397/5/14 دومین نشست مراکز دانشگاهی فعال در زمینه آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان در مؤسسه لغتنامه و آموزش زبان فارسی دهخدا برگزار گردید که طی آن مسائل و مشکلات موجود در حوزه آموزش زبان فارسی و همچنین برگزاری آزمون سامفا (آزمون سنجش استاندارد مهارتهای زبان فارسی) مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه که با حضور مدیران مراکز آموزش زبان فارسی و تعدادی از اعضای وزارت علوم و سازمان سنجش برگزار شد، ابتدا مدیران هر یک از مراکز به ارائه گزارش مختصری از فعالیتهای خود پرداختند. دکتر کریمی با ارائه گزارشی از اهم فعالیتهای مرکز آزفای دانشگاه الزهرا (س) حول چهار محور امکانات زیرساختی، فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و بینالمللی سخنانی را ایراد نمود. از جمله امکانات زیرساختی این مرکز میتوان به کتابخانه تخصصی آموزش زبان فارسی، سایت سهزبانه و تهیه بروشور به هشت زبان مختلف اشاره نمود. در بخش آموزش، برگزاری دورههای حضوری و مجازی در زمینه فارسی عمومی و دورههای تخصصی از جمله متون مطبوعاتی و نامهنگاری و در بخش پژوهش تالیف کتاب چهارمهارتی آموزش زبان فارسی از فعالیتهای این مرکز بوده است. تهیه تقویم آموزشی و برنامههای درسی سه سطح مقدماتی، میانی و پیشرفته و در بخش بینالملل مکاتبه با رایزنیهای فرهنگی و علمی کشورهای مختلف از جمله آلمان، چین، روسیه، ژاپن، ارمنستان و عراق از دیگر اقدامات این مرکز است. در ادامه دکتر کریمی خواستار شد که زبانآموزان مجازی نیز در آمار دانشآموختگان مرکز به شمار آیند. همچنین، وی پیشنهاد داد که پژوهشهای مرتبط با آزفا متناسب با موضوعهای روز زبانشناسی کاربردی و نیازهای واقعی فارسیآموزان باشد.
دکتر علیزاده، مدیر کل امور دانشجویان بینالمللی سازمان امور دانشجویان، استانداردسازی محتوای آموزشی، شیوه تدریس و سنجش را از مهمترین اقداماتی دانست که باید در محور کار مراکز قرار گیرد. دکتر سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل و رئیس مرکز همکاریهای علمی و بینالمللی، ضمن اشاره به نیاز فارسیآموزی در بین ایرانیان نسل سوم که در خارج از کشور هستند، آموزش زبان فارسی را پلی میان ایران و خارج از ایران دانست که میتواند ابزاری برای توسعه صلح باشد. در ادامه، آقای طالبی، معاون ستاد گسترش زبان فارسی و ایرانشناسی مرکز همکاریهای علمی و بینالمللی وزات علوم، به هدف آزمون سامفا اشاره نمود و خاطرنشان کرد این آزمون میتواند صرفنظر از محل آموزش زبان و محتوای آموزشی، سطح توانایی فارسیآموزان را بسنجد.
در نشستهای تخصصی بعدازظهر نیز ابتدا دکتر وکیلیفرد، عضو هیات علمی مرکز آزفای دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین، به تشریح بخشهای مختلف آزمون سامفا و معیارهای ارزیابی آن پرداخت. سپس افراد حاضر در جلسه به ایرادات موجود در این آزمون اشاره نمودند و پیشنهاداتی را ارائه کردند. آقای دکتر یادگارزاده، مسئول واحد سنجش و ارزیابی سازمان سنجش، ضمن اذعان به ایرادات موجود در زمینه اجرای آزمون، خاطرنشان کرد این اشکالات در آزمونهای بعدی رفع خواهد شد. وی افزود از مهمترین این اقدامات آمادهسازی دفترچه راهنمای ساده و قابلفهم برای برای فارسیآموزان است. همچنین، در سایت سنجش بخشی برای سامفا در نظر گرفته خواهد شد که زبانآموزان به سادگی به این بخش مراجعه نمایند و ثبتنام نمایند. سپس آقای طالبی با اشاره به وجود اشکالاتی در آزمونهای گذشته و فقدان زمان کافی برای طراحی سوال، بر این نکته تاکید نمود که از این پس، از مدرسان باسابقه در زمینه آموزش خواستهایم که سوالاتی را طراحی نموده و برای ما بفرستند. سپس این سوالات در کارگروه علمی آموزش زبان فارسی مورد ارزیابی کمی و کیفی دقیق قرار میگیرد و در آزمونهای بعدی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین افرادی که علاقهمند به همکاری و طراحی سوال هستند و در زمینه آموزش نیز تجربه دارند، میتوانند سوالات خود را به رایانامه سنجش به آدرس samfa@sanjesh.org بفرستند.
در خاتمه مراسم، به معرفی شماری از کتابهای جدید در زمینه آموزش زبان فارسی توسط مؤلفان این کتابها پرداخته شد. دکتر میردهقان، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی به معرفی کتاب چهارمهارتی «پرفا» پرداخت و از چاپ این مجموعه کتاب تا آبان ماه 1397 خبر داد. دکتر حسینی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، به معرفی کتاب «پند پارسی» و «پند پورسینا» پرداخت. دکتر وکیلی فرد نیز کتاب تازه تالیف «نمونه آزمونهای زبان فارسی» را معرفی نمود که مجموعهای از سوالات فارسی را در اختیار معلمان قرار میدهد. همچنین دکتر قبول از چاپ 18 جلد کتاب در زمینههای مختلف زبان فارسی از جمله گفتگو، سینما و داستان در مرکز آزفای دانشگاه فردوسی مشهد طی سال آینده خبر داد.