رییس، مدیران و کارشناسان سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشستی با مدیران مراکز آزفا و مدیران بینالملل دانشگاهها به بررسی مسائل و مشکلات مراکز آموزش زبان فارسی پرداختند. در این نشست که به تاریخ 9/11/1401 در سازمان امور دانشجویان برگزار شد، دکتر داداشپور، معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان، دکتر سلمانپور، معاون بورس و امور دانشجویان خارج، دکتر رازقی، مدیر کل امور دانشجویان بینالمللی و کارشناسان سازمان در امور دانشجویان خارجی به همراه برخی از روسای مراکز آزفا و مدیران بینالملل از دانشگاههای الزهرا، علامه طباطبائی، خوارزمی، همدان، امام خمینی قزوین، سنندج، پیام نور، حکیم سبزواری، امیرکبیر، دانشگاه آزاد و .. حضور داشتند.
هدف از این دیدار هماهنگی بین مراکز آزفا و گفتگو درباره پیشنویس آییننامه نظارت و ارزیابی مراکز آزفا بود. این پیشنویس که حاوی مسائل آموزشی و امکانات فرهنگی و رفاهی مراکز آزفا است، به مدیران مراکز تحویل داده شد تا ایشان پیشنهادات خود را در خصوص معیارهای ارزیابی به سازمان اعلام نموده و این آییننامه تا اردیبهشت ماه 1402 تصویب و به مراکز ابلاغ گردد.
در این نشست، روسای مراکز آزفا به بیان مسائل و مشکلاتی که در مراکز آزفا وجود دارد، پرداختند. محور این مسائل عبارت بودند از:
1. انتظار درآمدزایی از مراکز آزفا در حالی که این مراکز با هدفی فرهنگی، یعنی ترویج زبان فارسی، تشکیل شدهاند. انتظار درآمدزایی باعث ایجاد رقابت نادرست بین مراکز برای درآمد بیشتر میگردد.
2. برای تهیه آزمون سامفا لازم است همه مراکز مشارکت داشته باشند و هماکنون هیچ نمونه سوالی از این آژمون وجود ندارد.
3. زبان علم در دانشگاهها مشخص نیست. در بعضی دانشگاهها از زبان انگلیسی یا عربی برای آموزش استفاده میشود. بنابراین، زبانآموزان ضرورتی برای یادگیری زبان فارسی احساس نمیکنند. ضروری است یادگیری زبان فارسی پیش از شروع تحصیل در دانشگاه صورت گیرد.
4. جایگاه مراکز آزفا در تشکیلات سازمانی دانشگاهها مشخص نیست. این مساله باعث تشتت در امور اداری مراکز آزفا شده است.
5. حمایت مالی وزارت علوم از مراکز آزفا ضروری است.
6. آییننامه برای انجام امور اداری و ارزیابی مراکز آزفا وجود ندارد. شاخصهای مدون و مشخصی برای مراکز تعیین شود و مراکز مورد ارزیابی قرار گیرند و تحت نظارت سازمان امور دانشجویان فعالیت نمایند.
7. طول دوره زبانآموزی که در اساسنامه 640 ساعت است، در همه مراکز رعایت گردد.
8. آزمونهای دورهها و آزمونهای تعیین سطح استاندارد نیست و ضروری است استاندارد گردد.
9. تعیین سطح زبانآموزان استاندارد نیست.
10. لازم است بین آموزش و پژوهش ارتباط برقرار شود.
11. مبلغ شهریه مراکز مشخص شود.
در این جلسه مرکز آزفای دانشگاه الزهرا نیز پیشنهاداتی را برای ارتقاء کیفی مراکز مطرح نمود:
1. حمایت از مدرسان آزفا و تعیین جایگاهی در شأن ایشان ضروری است. وضعیت استخدام و بیمه مدرسان با مشکل مواجه است.
2. از تالیفها و انتشار کتابها حمایت شود. هماکنون توزیع کتابها با مشکل مواجه است.
3. ارزیابی مراکز توسط زبانآموزان و همچنین، مدرسان در سامانهای متمرکز تحت نظر وزارت علوم انجام گیرد.
پیش از این دیدار، کارشناسان سازمان امور دانشجویان برای هماهنگی و ارزیابی، بازدیدهایی را از مراکز آزفا آغاز کرده بودند و از مرکز آزفای دانشگاه الزهرا نیز بازدید داشتند.